Blogi

Hae asuntoa
wave-bottom

Asumisen palveluasiantuntijan matkassa – kotien vuokrausta ja asiakaspalvelua

Alavuden Vuokra-asunnoilla aloitti marraskuussa 2020 asumisen palveluasiantuntija Saija Kerminen. Hänen työtehtävät liittyvät asiakaspalveluun ja asuntovuokraukseen. Digitaalinen vilske täyttää työpäivät asiakaspalvelussa, toki asiakkaita tavataan myös kasvokkain ja puhelimessa. Asumisen palveluasiantuntijan työ ei puuduta, toteaa Saija Kerminen.

Alavuden Vuokra-asunnot - AVASKodit Asumisen palveluasiantuntija Työntekijätarina

Kotien vuokraamista

Parasta työssäni on ihmisten kanssa toimiminen ja monipuoliset asuntojen vuokraukseen liittyvät työtehtävät, toteaa Saija Kerminen. Saija jatkaa, että työn kautta hän on saanut kokea monia iloisia asiakaskohtaamisia ja päässyt auttamaan asiakkaita.

Työtehtäviin kuuluu asuntohakemusten käsittely, vuokrasopimukset, irtisanomiset, autopaikkavaraukset, asuntojen avainasiat sekä asiakaspalvelu puhelimitse, sähköpostitse ja kasvokkain. Työhön liittyy myös paljon neuvontaa.

Asuntojen vuokrauksen lisäksi Saija on mukana kehitysprojekteissa. Toimintoja on sähköistetty ja prosesseja on kehitetty. Päämääränä on ollut parempi asiakaspalvelu. Keskeisimmät toiminnot kuten asuntohakemus, asunnon irtisanominen ja vuokrasopimuksen allekirjoitus ovat jo pitkään toimineet sähköisesti.

Alavuden Vuokra-asunnoilla on monenlaisia asuntoja vuokrattavana. Eniten kysytään kaksioita. Suosituimmat alueet joista asuntoa haetaan ovat Alavuden keskusta, Alavuden asemanseutu ja Tuuri. Jotta oikea asunto ja asunnon hakija kohtaavat on tärkeää kuunnella asiakasta, toteaa Saija.

Vuokra-asumisen parhaita puolia ovat helppous ja vaivattomuus, toteaa Saija. Etu on, että asukas voi vaihtaa asuntoa tarpeen tullen kuukauden irtisanomisajalla ilman, että hänen tarvitsee huolehtia siitä, meneekö entinen asunto kaupaksi.

Asukkaille vastataan saapumisjärjestyksessä

Asiakaspalvelu hoitaa kyselyt aina saapumisjärjestyksessä. Joskus asiakaspalvelu ruuhkautuu. Vaikka jonoja ei muodostu toimiston odotustiloihin, puhelimessa voi joutua odottamaan normaalia pidempään.

Jonoja asiakastiloihin ei muodostu koska palvelu toimii pääasiassa ajanvarauksella. Aika kannattaa aina varata ennakkoon, jos vain mahdollista. Tällöin ei ruuhkia synny ja asiakaspalvelija on ehtinyt perehtyä asukkaan tarpeisiin jo ennalta. Esimerkiksi kuun vaihtuminen on kiireisempää ja ruuhkaisempaa aikaa. Kuukauden vaihtuessa on sopimusten päättymisiä ja uusien sopimusten tekemisiä sekä avainten luovutuksia.

Tehtävien monipuolisuus ja mahtavat työkaverit ovat työn suola

Työssäoloaikanani kahden vuoden sisällä on tapahtunut isoja uudistuksia ja kehitystä toiminnoissa. On ollut paljon perehtymistä ja uutta asiaa. Kaikki sujuu hyvin ja työn tekeminen on mielenkiintoista ja innostavaa, toteaa Saija. Kivat asiansa osaavat työkaverit ovat auttaneet eteenpäin, kun on ollut haastavampia hetkiä.
Haluan kehittää tekemistämme yhdessä tiimin kanssa niin, että asukkaamme viihtyvät hyvin kodeissamme, Saija sanoo.

Asiakaspalvelu neuvoo

Asiakaspalveluun saa parhaiten yhteyden joko kotisivujen kautta, sähköpostitse, puhelimitse tai varaamalla ajan asiakaspalvelupisteeseen. Yhteystiedot löytyvät täältä. Sinullekin sopiva koti Alavuden Vuokra-asunnoilta? Hae asuntoa tästä.

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös seuraavat työntekijätarinamme:
Kiinteistöpäällikön matkassa, ei koskaan samanlaista työpäivää
Asumisen palveluasiantuntijan matkassa - päivittäin paljon akiakaskohtaamisia
 
Kannattaa tutustua myös seuraaviin blogeihin:
Suomalaisten asumisen ihanteissa korostuu energiaomavaraisuus
Sähköinen vuokrasopimuksen allekirjoitus
Takaisin etusivulle

Riitta Jaskari

Toimitusjohtaja